BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, December 30, 2009

Sedih :(

Celik je mata pagi ni mood aku dah berubah. Rasa sedih sangat nak meninggalkan kampung halaman. Pagi ni juga aku kena bertolak ke Selangor. Esok aku perlu ke PPD Hulu Langat utk ambik surat penempatan sekolah. Ntahlaa.. rasa x bersemangat je dan rasa mcm x bersedia lg nak jadi guru. Baju pun x habis pack lagi. SEDIH ni.. nak nangis :(

Tuesday, December 29, 2009

You're My Everything - Santa Esmeralda





You're my everything
The sun that shines above you makes the blue bird sing
The stars that twinkle way up
in the sky tell me I'm in love

When I kiss your lips
I feel the rolling thunde to my fingertips
And all the while my head is in despair
Deep within I'm in love.

You're my everything
And nothing really matters
but the love you bring
You're my everything
To see you in the morning
with those deep brown eyes.

You're my everything
Forever and the day I need you
close to me
You're my everything
you'll never have to worry
Never fear for I am near.

Oh, my everything
I live upon the land
and see the sky above
I swing within her oceans
sweet and warm
There's no storm, my love.

Chorus
When I hold you tight there's nothing That can harm you In the lonely night
I'll come to you
And keep you safe and warm
It's so strong, my love

When I kiss your lips
I feel the rolling thunde to my fingertips
And all the while my head is in despair
Deep within I'm in love.



Rahsia Huruf Pertama Nama Anda

Pemilihan huruf pertama pada nama juga adalah penting. Berikut sebagai sedikit panduan.

A
Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

B
Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya. Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya, sangat mudah tersinggung.

C
Ramah dan pandai berbicara. Ini yang menjadikannya popular di kalangan rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh.

D
Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.

E
Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab. Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.

F
Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala. Mereka juga sukar memaafkan. Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja.

G
Kerap murung dan bersedih hati. Pendiriannya mudah dipengaruhi. Tekun belajar ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun.

H
Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai perasaan orang lain. Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

I
Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis.

J
Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan. Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.

K
Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah. Kelemahannya suka bercerita rahsia sendiri.

L
Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain. Amat berhati-hati bila berbelanja. Kelemahannya, tidak menepati masa.

M
Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan berontak. Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya, boros dan keras kepala.

N
Baik hati dan rapi dalam berpakaian.. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri

O
Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan suka memilih teman.

P
Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan sangat kreatif. Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain.. Agak pendendam dan boros.

Q
Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.

R
Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita. Suka mengkritik. Dan sukar mengawal bicara ketika marah.

S
Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji. Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.

T
Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.

U
Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan orang lain. Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.

V
Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri. Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita yang memikat. Tidak suka berterus terang.

W
Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya toleransi yang tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.

X
Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial. Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.

Y
Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani mengemukakan pendapat.

Z
Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.

Diari Hatimu

video

Biarkan aku
Menjalin asmara
Dengannya yang ku cinta
Jangan ku dihalang
Walau pedang bukan penghalang

Gelora rindu
Buat ku merasa tersiksa
Jauh darinya
Andai ku punya sayap
Kau di bulan akan ku jelang

Kasihku dengarlah
Suara hatiku
Kata hati ini
Hanya dirimu seorang
Yang ku sayang

Kekasih tulis namaku
Di dalam diari hatimu
Kekasih setiap senyummu
Pengubat rindu di hatiku

Puisikan segala janji-janji kita
Bakar semua kepalsuan

Monday, December 28, 2009

Canda Tangis Ketawa Duka (CTKD)

Emosi dua diva
Oleh Farihad Shalla Mahmud


Bukan bersaing tapi saling melengkapi: Siti Nurhaliza, Krisdayanti kotakan janji bergabung dalam satu album

SEPERTI mana judulnya yang menggambarkan perasaan yang pelbagai warna, album berjudul CTKD: Canda, Tangis, Ketawa, Duka, yang bakal berada di pasaran mulai hari ini bagaikan satu karya besar buat penggemar dua penyanyi tersohor, Datuk Siti Nurhaliza dan Krisdayanti atau KD.

Mana tidaknya, album yang dihasilkan atas nama jalinan persahabatan ini boleh diumpamakan seperti menyelak kembali helaian kisah suka duka dua penyanyi ini. Biarpun bukan semua lagu yang dimuatkan dalam album ini diangkat dari kisah benar dua penyanyi ini namun sewaktu menghayati setiap lirik yang dinyanyikan mereka sewaktu menghadiri sesi rakam album itu tidak berapa lama dulu, jelas membayangkan album itu bagaikan luahan emosi buat kedua-dua penyanyi itu.

Ramai yang sedia maklum betapa perjalanan seni mereka tidaklah semudah yang disangka. Tidak semuanya indah belaka. Berada di puncak kemasyhuran tidak semestinya kehidupan mereka sempurna segala-galanya. Mereka meniti dari bawah hinggalah kini berada di kemuncak. Malah, andai dilihat dari sudut kehidupan peribadi mereka, baik Siti mahupun KD, kedua-duanya ada kisah sensasi tersendiri.

Siti, di sebalik kebahagiaan yang dikecapinya namun masih juga terus diburu gosip nakal yang mempertikaikan atau memperkatakan keharmonian rumah tangga mereka. Manakala KD, seperti yang ramai sedia maklum, kini bergelar janda selepas mahligai yang dibina selama 13 tahun itu akhirnya berkecai di pertengahan jalan.

Itulah rencah kehidupan mereka. Populariti juga tidak menjamin segala-galanya dalam kehidupan yang mereka lalui. Namun, apa yang mereka hadapi itu bukanlah satu halangan untuk terus utuh dan ampuh dalam persada seni yang memang penuh pancaroba ini.


ALBUM CTKD: Canda, Tangis, Ketawa, Duka bagai jambatan hubungkan antara dua negara berjiran.

Mungkin tidak dinyatakan secara khusus, tetapi bait-bait perkataan yang disusun dalam lagu-lagu yang mereka muatkan dalam album ini sudah tentu menggambarkan keadaan perasaan peribadi masing-masing.

Bercerita kepada pembikinan album itu, Siti yang terbang ke Indonesia pada awal bulan lalu bagi menyempurnakan rakaman lagu terakhir ciptaan Charly dari kumpulan ST12, berkata proses itu bagaikan serampang dua mata buatnya.

Lagu Amarah hasil ciptaan Audi Mok dan seni katanya ditulis oleh Siti sendiri.

“Penggambaran klip video itu Siti buat di sebuah studio di Jakarta dan mengambil konsep warna merah, biru dan ungu. Ia dibuat selama sehari saja," ujar Siti kepada Hip.
SITI mahu peminat tak henti sokong kerjayanya.

Berkongsi pengalaman merakamkan lagu Tanpamu itu, Siti berkata dia terkejut kerana berlaku suatu insiden yang tidak disangka- sangka.

"Lagu itu memang menarik dari segi melodinya. Siti tidak menyangka ketika kami sedang asyik merakamkan lagu itu, tiba-tiba penerbitnya, Charly menitiskan air mata dan terus keluar dari studio.

“Siti pun tak tahu mengapa dia berbuat demikian. Entahkan tersentuh atau terkenang kisah lalu, tak pula Siti ketahui. Mungkin hanya dia sendiri yang tahu mengapa.

"Apapun, dia ada berkata kepada kami, dia begitu terharu apabila kami sudi memuatkan lagu ciptaannya dalam album duet kami itu," cerita Siti lagi.

Bagi album yang dijalankan secara usaha sama oleh SNP (M) Sdn Bhd dan KD Record itu, mereka mengambil masa empat hari untuk disiapkan. Begitulah andai dua penyanyi profesional bekerjasama.

"Alhamdulillah, Siti gembira kerana album itu berjaya juga disiapkan dalam masa yang singkat. Malumlah, sebelum ini sudah banyak kali juga album ini ditangguhkan disebabkan kesibukan dua belah pihak.

“Album ini bukanlah bertujuan untuk menonjolkan vokal siapa yang lebih hebat atau sebaliknya. Tetapi duet ini adalah sekadar melengkapi antara satu sama lain," katanya.

Sebagai melengkapi kehadiran album yang menjadi jambatan dua hala antara dua negara ini, Siti berkata mungkin sebuah konsert yang menggandingkan mereka berdua akan dihasilkan.

Dalam album ini terdapat 10 buah lagu, enam lagu penuh manakala empat lagi adalah minus one. Antara lagu yang dimuatkan adalah Jika Kau Tak Datang, Sebagai Teman, Tanpamu, Amarah, Hanya Dia dan Dalam Diamku. Lagu yang dipilih sebagai minus one adalah Tanpamu, Amarah, Hanya Dia dan Dalam Diamku.

Biarpun ramai yang mengatakan tempoh album ini dikeluarkan agak cepat sedangkan album Tahajjud Cinta baru saja dipasarkan, Siti yakin peminatnya tidak akan terkeliru.

"Album ini ada kelebihannya tersendiri dan Siti harap peminat Siti tidak lupa untuk mendapatkan album yang bakal keluar pada hari ini. Dan siti mengucapkan terima kasih kepada semua peminat yang tak henti-henti menyokong kerjaya siti,"ujar Siti menutup bicaranya.


Sunday, December 27, 2009

Ketahui sifat di sebalik bulan kelahiran mengikut kalendar Islam

Anda tidak tahu bulan kelahiran Islam anda. ( klik sini)

Muharram
Seorang yang pendiam, sihat pemikirannya. Mungkin akan menjadi bodoh jika tidak mendapat didikan sempurna, walaupun begitu jika dididik dengan baik, dia boleh menjadi cerdik kerana bakat fikiran yang pintar cerdas ada padanya. Dia mempunyai keinginan yang baik dan selalu berada dalam selamat.

Safar
Tabiatnya buruk. Tidak suka mengakui kesalahanya. Ibu bapanya perlu mendidiknya untuk menghilangkan tabiat itu, jika tidak kehidupannya menjadi susah. Walaupunbegitu, sekiranya dia melakukan sesuatu untuk kepentingan dirinya, selalunya ia akan mendatangkan hasil.

RabiulAwal
Perwatakannya baik, mungkin dia akan mendapat pangkat besar, menjadi orang berpengaruh atau kaya tanpa diduga dalam pekerjaan, ramai yang menyenanginya. Sifat negatif dirinya termasuklah kurang sabar, hatinya keras, dan mudah marah.

RabiulAkhir
Perwatakanya jahat. Hatinya tidak tetap. Fikiran dan kemahuannya lemah, buruk nafsunya, kasar wataknya, mudah mengangkat tangannya. Kehidupan menjadi sukar kerana tabiat buruknya. Ibu bapanya menempuh kesukaran dalam mendidiknya.

JamadilAwal
Dia mempunyai tingkat keyakinan diri yang tinggi. Berani dan nekad. Kadangkala melakukan sesuatu yang bodoh atau bahaya. Walau begitu, keberanian dan tekadnya akan menunjukan hasil usahanya, kadangkala menemui kegagalan juga .

JamadilAkhir
Wataknya berani, dia hormatkan orang lain. Berbagai kepandaian ada padanya. Bila dia tahu dia salah atau keliru, dia mudah mengakuinya, bila dia tahu dia benar, pendirianya keras tidak mahu mengalah. Semasa kecil ibubapanya perlu mendidiknya dengan baik agak terserlah sifat-sifat yang baik itu, kerana jika betul didikannya, masa dewasa ia akan menyenangkan kedua orang tuanya.

Rejab
Semasa kecil dia degil dan nakal. Ibubapanya patut mendidik dengan baik agar dapat menerapkan nilai-nilai yang baik. Ketika dewasa, dia suka bersikap merendahkan diri dan tidak tahu menahu. Ini agak berlainan dari sikapnya semasa kecil bagaimanapun hidupnya selamat dan sentosa .

Syaaban
Perwatakanya baik, hidup selamat rezekinya tidak putus-putus. Waktu kecil mudah mengalah bila bermain dengan kawan-kawan. Kelakuan baik, berbudi bahasa hingga semua orang suka kepadanya. Masa dewasa ia akan berjaya dalam segala dalam kerjayanya dan mudah mendapat rezeki .

Ramadhan
Dia baik, pendiam, suka merendahkan diri. Dia tidak angkuh kepada teman yang dikenali. Tidak suka membanggakan dirinya dan kehidupannya selalu selamat.

Syawal
Perwatakan keras. Hatinya keras. Tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini membahayakan kehidupannya, oleh itu ibu bapa perlulah mendidiknya dengan betul bagi menghilangkan tabiat buruknya, jika tidak, kehidupanya menjadi susah kerana perangai keras hatinya dan dia selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki.

Zulkaedah
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia terlalu banyak berfikir, sifat ini akan membuahkan hasil yang baik dalam kehidupannya. Tetapi oleh kerana terlalu banyak berfikir, dia kadangkala menjadi keliru. Seharusnya dia bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang memuaskan.

Zulhijah
Jika dia jahat dia terlalu jahat, jika dia baik terlalu baik pula. Dia sering mendapat padah dari perbuatannya sendiri. Dia sukar mengawal perasaanya, kadangkala terlalu berlebih-lebihan atau sebaliknya. Oleh kerana dia tidak dapat memberikan garis pemisah,dia sukar mempertimbangkan baik buruk perbuatanya. Dia seringkali menyesal kerana kurang pertimbangan.

Saturday, December 26, 2009

Manjanya Dato' Siti & Datuk K.. Nak camni gak, huhuhu :)

Seronok tgk kemesraan Dato' Siti Nurhaliza & Datuk Khalid Mohd Jiwa. Diorang ni memang loving couple la. Memang jelas terpancar sinar kebahagiaan dari wajah mereka... terutama sekali Dato' Siti. Mungkin inilah yang dikatakan cinta sejati, setelah melalui pelbagai cabaran serta ranjau dalam menempuh liku2 percintaan, akhirnya mereka bersatu jua. Bahagia melihat Dato' Siti hidup di samping orang tersayang.. kalau bleh, aku pun nak begitu juga bersama 'dia'. Hanya takdir dan restu dari yang Esa akan menentukan segala-galanya. Amin.



























Friday, December 25, 2009

Make Up Tutorial

Aku suka blajar teknik make-up, tapi takdela pro sgt mcm jurumekap profesional tu.. setakat make-up simple2 tu blehla, conteng skit2 hehe. Memang sejak kecik lagi aku suka melawa walaupun tak la secantik Siti Nurhaliza ke, Jessica Alba ke, Maya Karin ke.. tapi aku bersyukur dgn semua anugerah yang telah diberikan oleh Nya. Trend make-up yang aku suka applykan kat muka aku ni adalah yang simple, natural dan tak terlalu tebal. Aku suka tgk style make-up Maya Karin kala dia bergaya santai, nampak natural saja.. so sweet :) Selain dari tu, aku slalu gak melayari internet utk belajar teknik2 make-up ni.. kalau korang nak belajar make-up boleh la melayari laman youtube kegemaran aku ni http://www.youtube.com/user/MichellePhan . Thanks Michelle, I learned a lot of make-up technique from your video.

Thursday, December 24, 2009

Posting... Selangor juga

Pagi2 lg aku dikejutkan dgn sms dari Yana.. dia bgtau dia dpt Selangor dan dia bg no phone bhgn sekolah di KPM untuk tau posting mana. Berdebar2 gak aku pagi tadi sblm call. Pada mulanya aku call tak dapat, talian sibuk.. kali kedua call terus dapat. Akhirnya aku ke Selangor gak sama seperti rakan2 yg lain cuma sekolah je tak tau lagi. Kata org KPM tu, 29hb ni baru bleh call balik utk tau nama sekolah. Pening gak aku memikirkan sekolah mana yang akan ditempatkan. Memang betullah mimpi aku sblm ni, aku mimpi dpt Sabak Bernam, tup2 betul dpt Selangor tapi tak nak la Sabak Bernam, tak bleh nak shopping2 hahaha!!! Ke situ plak aku nih :p Kawan2 aku siap letak peta Selangor lagi dlm facebook, excited sungguh diorang ni hehehe... :) hmmm.. aku bgtau "dia" yg aku dpt Selangor so dia kata nak mintak tolong kwn di JPN Selangor utk adjustkan supaya aku dapat daerah Hulu Langat.. sekitar Ampang hingga Bangi atau Kajang. Katanya kalau aku dok sekitar tu senangla nak jumpa bila dia gi mesyuarat kat KL atau Putrajaya.. hmmm ntahlaa, harap2 perjalanan hidup aku yang seterusnya akan berjalan dengan lancar dan aku juga mengharapkan sinar kebahagiaan pada tahun 2010 ni, Amin.

Sunday, December 20, 2009

Jatuh lagi air mata ini..




Hari ni masih suram lagi hati ini.. bukan setakat suram tetapi sakit. Aku kesian kepada mereka yang tidak bersalah. Ya Allah Ya Tuhanku, buangkanlah segala kekeruhan yang melanda.. jernihkanlah ia agar ketenangan kembali bertandang. Sesungguhnya hanya Engkau yang maha mengetahui dan memahami segala-galanya. Amin.

Hari yang suram..



Hari ini terasa suram... walaupun bulan bersinar indah namun hati ini bagaikan pelita yang terpadam. Masa berlalu pergi tanpa sebuah pengertian. Aku seperti tidak bermaya menghabiskan setiap detik waktu yang sarat dengan suatu pengharapan... Ahhh, kenapa aku begitu lemah? Ya Tuhanku, berikanlah aku kekuatan... Tidak sabar menunggu hari-hari yang mendatang.. Ingin sekali aku berdiri menongkah semua yang sering menghalang, ingin aku tegakkan kebenaran walaupun nyawa di hujung pedang. Biarpun gelap segenap ruang, namun kupercaya akan ada cahaya datang menyuluh membawa kemenangan.


Juayu
12.53 a.m.

Saturday, December 19, 2009

Petua

Hmmm... walaupun letih tapi mata ni x ngantuk2 lagi.. mcm ni la kalau dah asyik melayan facebook ngan blog hehe :) walau bagaimanapun citer aku skrg ni adalah mengenai petua.. seperti yang semua sedia maklum, nenek moyang kita dulu mewariskan pelbagai petua yang amat berguna untuk kehidupan seharian kita. Aku kalau bab-bab petua ni mmg seronok bercerita, nak2 pulak petua kecantikan huhuhu :p Ape2 yang dapat aku nyatakan di sini, petua-petua org dulu2 mmg bagus diamalkan kerana kebanyakkannya adalah dari sumber2 alam semulajadi. Antara petua-petua yang pernah aku amalkan dan boleh aku kongsi di sini ialah : -

Melembutkan rambut dan menyejukkan kepala.
Ambil beberapa helai daun bunga raya dan juga bersama beberapa kuntum bunga raya. Masukkan ke dalam semangkuk air dan ramas daun serta bunga tersebut sehingga mengeluarkan lendirnya. Setelah itu, tapiskan air tadi supaya tidak bercampur dengan hampas daun tersebut dan sapukan air yang mengandungi lendir daun bunga raya tersebut ke rambut dan seluruh kulit kepala. Kemudian, balutkan kepala anda dengan tuala atau pun kain dan biarkan selama lebih kurang sejam. Setelah itu, cuci rambut anda untuk mengeluarkan sisa2 lendir daun bunga raya tadi. Amalkan 2 kali seminggu dan anda akan merasai perbezaannya dimana rambut anda akan menjadi lebih lembut dan juga menyejukkan kulit kepala.

Menghaluskan kulit wajah.
Ambil sedikit tepung pulut, campurkan dengan sedikit air. Gaul dan sebatikan bahan2 tadi agar tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat. Sapukan pada kulit muka anda sebagai masker sebelum anda tidur. Keesokkan paginya, bolehlah anda cuci masker tersebut dari wajah anda. Bilas dengan air secukupnya dan lapkan dengan tuala yang bersih. Amalkan sekali dalam seminggu untuk mendapatkan kulit wajah yang halus dan bersih :)

Menghaluskan kulit badan.
Ambil secawan beras pulut dan digorengkan sehingga agak kekuningan. Beras yang digoreng tadi kemudiannya dikisar sehingga betul2 halus. Beras yang dikisar tersebut boleh digunakan ketika anda mandi dengan mencampurkannya bersama sedikit air. Kemudian, lumurkan bancuhan tadi ke seluruh badan dan jadikan ia sebagai skrub badan. Gosok serta sental kekotoran juga daki2 di seluruh badan anda serta di bahagian kulit yang agak2 kasar seperti di siku, lutut dan tumit. Setelah itu bilas sisa-sisa skrub di badan anda dengan air dan bolehlah membersihkan tubuh anda dengan mandian yang selalu anda gunakan. Selepas selesai mandi, lapkan badan dan anda akan dapati kulit anda menjadi lebih bersih, halus dan lembut.

Menghilangkan jerawat di wajah.
Ambil sedikit tepung ubi kayu. Campurkan dengan sedikit air asam jawa dan sebatikan ia sehingga menjadi seperti adunan masker. Sapukan pada seluruh wajah anda. Bagi anda yang mempunyai jerawat yang agak banyak mungkin terasa sedikit pedih atau gatal2, bersabar kerana ianya adalah tindakbalas seketika sahaja. Setelah lebih kurang setengah jam dan masker tersebut kering, bilas wajah anda sehingga betul2 bersih. Amalkan sekali dalam seminggu dan anda akan merasai perubahannya.


Setakat ini dulu petua-petua yang dapat saya kongsi untuk hari ini... mata pun dah layu ni, dah ngantuk ni.. kita sambung lain kali yer dengan petua-petua yang lebih menarik.. selamat mlm, bye ;)

Friday, December 18, 2009

Tips Kecantikan Dan Kesihatan




1. Minum banyak air... minum... minum dan minum! Bukan air coke atau air berperisa seperti kopi dan teh tapi air suam atau air mineral! Dengan minum banyak air bersih dapat membantu membuang toksin dalam badan, menjaga kesihatan kulit dan juga membantu membakar kalori dalam badan. Senang bukan?!


2. Bersenam! Baik utk kesihatan... elok utk rohani! Berjalan di sekitar rumah pun satu bentuk senaman yg mudah! Jgn malas utk bersenam... lepas bangkit tidur, cuba lakukan sedikit senaman regangan utk melancarkan kembali peredaran darah.


3. Jangan merokok. Merokok merosakkan kulit dan juga menjejaskan kesihatan. Semua orang tahu tu.. jadi kenapa nak merokok? Nak kuruskan badan? Kurus sebab merokok hanya kerana badan kita dah berpenyakit, jadi kuruslah! Jika org memilih antara sihat dan berpenyakit.. pasti org lebih nak sihat, kan?


4. Tidur yg cukup... Jgn asyik berjaga waktu malam... tak elok tu. Waktu malam kan dikhaskan utk tidur... Tak cukup tidur akan membuat anda kelihatan lebih tua dan mata lebam.


5. Pada waktu tertentu, benarkan kulit anda berehat dari memakai sebarang mekap. Kulit juga perlu bernafas! Jgn biarkan sisa2 mekap melekat di muka ketika masuk tidur. Rajin-rajinlah cuci muka. Kat rumah... tak payahlah sapu itu ini... cukuplah dgn wajah yg bersih.


6. Makan yg cukup tapi bukan berlebihan. Jgn sebab nak kurus, anda rela berlapar setiap hari. Cara yg baik, makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang. Makanan memberikan tenaga dan vitamin yg diperlukan badan tetapi jeling-jelinglah makanan anda. Pastikan ia menu sihat dan bukan penuh lemak atau junk food dan fast food semata-mata.


7. Luangkan masa utk memanjakan diri seperti membuat facial atau mencuci rambut di salun, sauna dan spa atau nikmati saja mandian buih di rumah! Tak semestinya di salun... anda juga boleh memanjakan diri dengan melakukan sendiri di rumah. Jika rajin... cari pelbagai jenis bunga yg wangi dan lakukan sendiri mandian bunga. Bunga dikatakan mempunyai energi tersendiri utk mencantikkan tubuh badan.


8. Elakkan stress. Stress mempercepatkan proses penuaan. Nikmatilah muzik lembut di kamar bagi meredakan ketegangan.


9. Don't worry, be happy. Anggap diri anda hebat dan cantik, pasti anda akan kelihatan hebat!! Jika kita yakin dengan diri kita, tentu penampilan kita pun cantik!


10. Ketawa penghibur duka! Jadi ketawalah apabila bergurau senda dgn famili atau kawan2. Jangan memoyokkan diri atau menarik muka masam. Anda hanya menambahkan kedutan di muka.


Okay?! Mudah bukan... kecantikan bermula dalam diri dan amalan sehari-hari!



Hati Seorang Wanita



Jika seorang wanita itu menangis di hadapanmu,
Itu bererti dia tak dapat menahannya lagi.

Jika kamu memegang tangannya saat dia menangis,
Dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.

Jika kamu membiarkannya pergi,
Dia tidak akan pernah kembali lagi menjadi dirinya yang dulu.
Selamanya….

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Kecuali di depan orang yang amat dia sayangi.
Dia menjadi lemah.

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Hanya jika dia sangat menyayangimu,
Tiada lagi rasa egonya,

Lelaki,
jika seorang wanita pernah menangis kerana dirimu,
Tolong pegang tangannya dengan pengertian.
Dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu.

Lelaki,
jika seorang wanita menangis keranamu.
Tolong jangan mempersiakannya.
Mungkin kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.

Saat dia menangis di depanmu,
Saat dia menangis keranamu,
Lihatlah matanya….

Dapatkah kau lihat dan rasakan sakit yang dirasakannya?
Fikirkan….
Wanita mana lagi yang akan menangis
dengan murni, penuh rasa sayang,
Di depanmu dan kerana dirimu..

Dia menangis bukan karena dia lemah
Dia menangis bukan kerana dia menginginkan
simpati atau rasa kasihan.
Dia menangis,
Kerana menangis dengan diam-diam
sudah tidak mampu bagi dirinya,

Lelaki,
Fikirkanlah tentang hal itu.
Jika seorang wanita menangisi hatinya untukmu,
Dan semuanya kerana dirimu.
Inilah waktunya untuk melihat apa yang telah kau
lakukan untuknya.

Hanya kau yang tahu jawapannya..
Pertimbangkanlah, kerana suatu hari nanti
Mungkin akan terlambat untuk menyesal,
Mungkin akan terlambat untuk mohon ‘MAAF’!!

Thursday, December 17, 2009

Rahsia Tarikh Lahir Mengikut Bulan Kelahiran - Dr Fadhilah Kamsah

JANUARI

bercita-cita tinggi dan orangnya serius
suka melihat kelemahan orang dan suka mengkritik
peka dengan setiap yang dibuat nampak keuntungan
suka smart, kemas dan teratur
sensitif, berfikiran mendalam
pandai mengambil hati orang lain
pendiam kecuali setelah dirangsang
agak pemalu, daya tumpuan yang sangat tinggi
mudah mendisiplinkan diri sendiri
badan sehat tetapi mudah diserang selesema
bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamerkanya
cukup sayang kepada kanak-kanak
suka duduk di rumah
setia pada segalanya
rajin belajar dan kemahiran sosial
sikap cemburu yang sangat tinggi

FEBRUARI

berfikiran abstrak
sukakanbenda yang realiti dan abstrak
inteligent, bijak dan genius
berpersonaliti yang mudah berubah
mudah menawan orang lain
agak pendiam, pemalu dan rendah diri
jujur dan setia pada segalanya
keras hati untuk mencapai matlamat
tidak suka dikongkong
mudah memberontak jika dikongkong
suka kegiatan lasak
emosinya mudah terluka dan sangat sensitif
mudah mempamirkan marahnya
tidak suka kepada benda remeh temeh
suka berkawan tapi kurang mempamerkanya
sangat berani dan suka memberontak
bercita-cita tinggi, suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikanya
pemerhatian yang tajam
suka hiburan dan sukan
suka benda yang bersifat seni
sangat romantik pada dalaman tapi tidak pada luaran
berkecenderungan kepada benda yang tahyul
amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros
belajar untuk mempamirkan emosi

MAC

berpersonaliti menarik dan menawan
mudah didampingi
sangat pemalu dan pemendam rasa
sangat baik secara semula jadi, jujur, pemurah dan mudah simpati
sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran
suka pada kedamaian
sangat peka kepada orang lain
sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain
tidak cepat marah dan sangat amanah
tahu balas budi dan kenang budi
pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam
kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal
suka berangan-angan
suka melancong
sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi
kelam kabut dalam memilih pasangan
suka dengan hiasan rumahtangga
punya bakat seni dalam bidang muzik
kecenderungan kepada benda yang istimewa dan baik jangan terlalu moody

APRIL

sangat aktif dan dinamik
cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal
sangat menarik dan pandai manjakan diri
punya daya mental yang sangat kuat
suka dapat perhatian
sangat diplomatik, pandai memujuk, berkawan dan pandai menyelesaikan masalah
sangat berani dan tiada perasaan takut
suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah
emosi cepat terusik jika tidak terkawal
berkecenderungan bersifat dendam
agresif, kelam kabut untuk membuat keputusan
kuat daya ingatan
gerak hati yang sangat kuat
pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain
berpenyakit di sekitar kepala dan dada
sangat cemburu dan terlalu cemburu

MEI

keras hati dan degil
kuat semangat dan bermotivasi tinggi
pemikiran tajam
mudah marah jika tidak dikawal
pandai menarik hati orang lain dan menarik perhatian
perasaan yang sangat mendalam
cantik dari segi mental dan fizikal
tidak perlu dimotivasikan
tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain
mudah dipujuk
bersikap sistematik ( otak kiri )
suka berangan
kuat daya firasat, memahami apa yang terlintas dihati orang lain
mudah diserang penyakit di bahagian telinga dan leher dan lemah sistem pernafasan
daya khayalannya tinggi
pemikiran yang tajam
pandai berdebat
fizikal yang baik
suka sastera, seni, muzik dan melancong
tidak berapa suka duduk dirumah
tidak boleh duduk diam
tidak punya ramai anak
rajin dan bersemangat tinggi
agak boros

JUN

berfikiran jauh dan berwawasan
mudah ditawan kerana sikap baik
perangai lemah lembut
mudah berubah sikap, sangat banyak idea
bersikap sensitif
otak sentiasa aktif berfikir
sukar melakukan sesuatu dengan segera, suka menanguh-nangguh
sikap pemilih kerana selalu inginkan yang terbaik dan cerewet
cepat marah dan cepat sejuk
suka bercakap dan berdebat
suka buat lawak dan bergurau
otak cerdas dan berangan-rangan
mudah dan pandai berkawan
orangnya sangat tertib
pandai mempamerkan sikap
mudah kecil hati
mudah terkena selesema
suka berkemas
cepat rasa bosan
kurang pamerkan perasaan
lambat sembuh bila terluka hati
suka barangan berjenama
mudah jadi eksekutif
kedegilan yang tidak terkawal
siapa yang memuji saya adalah musuh saya, siapa yang menegur saya adalah kawan saya

JULAI

seronok didampingi
banyak berahsia dan sukar dimengerti ( terutama lelaki )
agak pendiam kecuali diransang
ada harga dan maruah diri
tidak suka menyusahkan orang lain tetapi tidak marah jika disusahkan
mudah dipujuk dan bersikap lurus
sangat menjaga hati orang lain
sangat peramah
emosi sangat mendalam tetapi mudah terluka hati dan lambat pulih
berjiwa sentimental
kurang berdendam
mudah memaafkan tetapi sukar melupakan
tidak suka benda remeh temeh
membimbing cara fizikal dan mental
sangat peka, caring dan mengasihi serta penyayang
layanan serupa kepada semua orang
tinggi daya simpati
pemerhatian yang tajam
suka manilai orang lain dengan pemerhatian
mudah dan rajin belajar
suka muhasabah diri
suka mengenang peristiwa atau kawan lama
suka mendiamkan diri dan duduk di rumah
suka tunggu kawan tapi tak cari kawan
tak agresif kecuali terpaksa
lemah dari kesihata bahagian perut
mudah menjadi gemuk jika tak dikawal
minta disayangi
terlalu mengambil berat
rajin dalam membuat kerja

OGOS

suka berlawak
mudah tertawan kepadanya
sopan santun, caring terhadap orang lain
berani dan tidak tahu takut
agak tegas dan bersifat berkepimpinan
pandai memujuk
terlalu pemurah dan bersikap ego
nilai harga diri sangat tinggi
dahagakan pujian
semanagt juang yang luar biasa
cepat marah dan mudah mengamuk teruma cakapnya dilawan
sangat cemburu
daya permehatian tajam dan teliti
cepat berfikir dan berdikari
suka memimpin juga dipimpin
suka barangan-angan
berbakat dalam seni lukis, hiburan, dan silat
sangat sensitif tetapi tak mudah merajuk
mudah mendapat penyakit
sentiasa belajar untuk relax
kelam kabut
romantik, pengasih dan penyayang
suka mencari kawan

SEPTEMBER

sangat besopan santun dan betolak ansur
sangat cermat, teliti, dan teratur
suka menegur kesilapan orang lain dan mengkritik
pendiam tetapi pandai bercakap
sikap sangat cool, sangat baik, dan mudah simpati
sangat prihatin, terperinci, amanah, setia dan jujur
sensitif kepada sesuatu yang tidak diketahui
banyak berfikir
daya penakakulan yang baik
otak bijak dan mudah belajar
suka mencari maklumat
mengawal diri dari selalu mengkritik
pandai mendorong diri sendiri
mudah memahami orang lain ( daya firasat tinggi ) dan banyak simpan rahsia
sukakan sukan, hiburan, dan melancong
kurang menunjukkan perasaan
lama menyimpan jika terluka hati
terlalu memilih pasangan
sukakan benda yang luas
bersistematik

OKTOBER

suka sembang
suka orang sayang padanya
suka ambil jalan tengah
sangat menawan dan sopan santun
kecantikan luar dan dalam
tidak pandai berbohong dan berpura-pura
mudah rasa simpati, baik, dan pentingkan kawan
sentiasa berkawan
hati mudah terusik, tetapi meraju tak lama
cepat marah
macam pentingkan diri sendiri
tidak menolong orang jika tidak diminta
suka melihat dari perspektif sendiri
tidak suka terima pandangan orang lain
emosi mudah terusik
suka berangan-angan dan pandai bercakap
emosi yang kelam kabut
daya firasat yang sangat kuat ( terutama perempuan )
suka melancong, bidang sastera, dan seni
pengasih, penyayang, dan lemah lembut
romantik dalam percintaan
mudah terusik hati dan cemburu
ambil berat tentang orang lain
suka kegiatan luar
orang yang adil
boros dan mudah dipengaruhi persekitaran
mudah patah semangat

NOVEMBER

banyak idea dalam sesuatu perkara
perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-rubah
otak dan pemikiran yang sangat tajam
cara berfikir lain dari orang lain
berfikiran kehadapan, unik, dan bijak
banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra
penuh dengan idea-idea baru yang luar biasa
sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya
sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia
amanah, jujur, setia, dan pandai berahsia
daya firasat sangat halus dan tinggi
bagus sebagai doktor
cermat dan teliti
personaliti dinamik
tidak hargai pujian
bercita-cita tinggi
terlalu degil dan keras hati
apabila hendak akan diusahakan sehingga berjaya
sangat rajin dan berkemampuan tinggi
kekuatan semangat dan daya juang yang tinggi kepada sesuatu kehendak
pandai mendorong diri sendiri
berani, pemurah, setia, dan banyak kesabaran
mudah ambil berat terhadap orang lain
tak suka marah kecuali tergugat
pandai muhasabah diri
romantik
tidak pasti dengan imbangan kasih sayang
suka duduk di rumah
tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi

DISEMBER

sangat setia dan pemurah
bersifat patriotik
sangat aktif dalam permainan dan pergaulan
bercita-cita tinggi
suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi
seronok didampingi
pandai buat lawak dan berfikiran dengan lojik
suka bercampur dengan orang
suka dipuji, diberi perhatian, dan dibelai
sangat jujur, amanah, dan bertolak ansur
tidak pandai berpura-pura
cepat marah
sikap kurang sabar dan tergesa-gesa
perangai yang berubah-ubah
tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi
benci pada kongkongan

Dilema wanita Islam menggunakan kosmetik

Klik pada keratan akhbar ini untuk paparan lebih jelas.

Rajuk..

Semalam entah mengapa mudah sungguh airmata ini mengalir tatkala bertemu dengannya.. aku tidak berdaya lagi untuk menahan segala -galanya yang terpendam setelah sekian lama.. namun hari ini, rajuk semalam sirna sudah... panggilan darinya memadamkan semua kesedihan semalam.. gurauannya membuatkan hariku kembali ceria, pandanganku kembali bercahaya, bibirku kembali tersenyum dan hatiku berbunga semula. Sambil memandu dia sengaja mengusikku sambil menyanyikan serangkap bait-bait lagu "Dalam Gerimis' dari kumpulan Visa... "buat kali pertama kumelihat airmatanya sejakku kenali dia..." Terima kasih syg kerana menyayangi diri ini :)

Bukan Cinta Biasa

Lagu ini amat bermakna padaku. Setiap bait-bait liriknya menggambarkan situasiku saat ini.. entah bila semua penantian ini akan berakhir... aku masih lagi menunggu jawapan.

Begitu banyak cerita
Ada suka ada duka
Cinta yang ingin ku tulis
Bukanlah cinta biasa

Dua keyakinan beza
Masalah pun tak sama
Ku tak ingin dia ragu
Mengapa mereka selalu bertanya

Cintaku bukan di atas kertas
Cintaku getaran yang sama
Tak perlu di paksa
Tak perlu di cari
Kerna ku yakin ada jawabnya...ohhh

Andai ku bisa merubah semua
Hingga tiada orang terluka
Tapi tak mungkin
Ku tak berdaya
Hanya yakin menunggu
Jawabnya

Janji terikat setia
Masa merubah segala
Mungkin dia kan berlalu
Ku tak mahu mereka tertawa

Diriku hanya insan biasa
Miliki naluri yang sama
Tak ingin berpaling
Tak ingin berganti
Jiwa ku sering saja berkata..ohh

Andai ku mampu ulang semula
Ku pasti tiada yang curiga
Kasih kan hadir
Tiada terduga
Hanya yakin menunggu
Jawapan...

Cintaku bukan di atas kertas
Cintaku getaran yang sama
Tak perlu di paksa
Tak perlu di cari
Kerna ku yakin ada jawabnya...ohhh

Andai ku bisa merubah semua
Hingga tiada orang terluka
Tapi tak mungkin
Ku tak berdaya
Hanya yakin menunggu
Jawabnya...ohhh

Diriku hanya insan biasa
Miliki naluri yang sama
Tak ingin berpaling
Tak ingin berganti
Jiwa ku sering saja berkata..ohh

Andai ku mampu ulang semula
Ku pasti tiada yang curiga
Kasih kan hadir
Tiada terduka
Hanya yakin menunggu
Jawapan...

Wednesday, December 16, 2009

Rahsia Kecantikan Dato' Siti Nurhaliza

Tentu ramai yang cemburu serta tertanya-tanya apakah rahsia di sebalik kehalusan dan kemulusan kulit wajah Dato' Siti. Aku pun dulu tercari-cari gak ape produk yg dia guna utk wajah dia.. Akhirnya, aku berjaya juga menjumpai jenis-jenis produk yang digunakan oleh dato' siti untuk penjagaan kulit dan wajahnya.



Kalau nak tahu semuanya ada di dalam majalah InTrend keluaran pertama (Mei 2005) covernye Erra Fazira.







Ini adalah antara produk penjagaan wajah dan kulit yang digunakan oleh Dato' Siti :

- Pencuci, penyegar dan pelembab jenama Dermalogica.
- Eye make-up remover Loreal
- Cleansing milk Nivea
- Vaseline
- Vitamin E cream jenama Fruit Of The Earth
- Pil vitamin C 1000 jenama GNC Livewell
- Pil spirulina Elken
- Vitamin C Skin Boost The Body Shop


Siti Minum Jus Lobak Merah Dan Epal Untuk Kekal Cantik

UNTUK kekal cantik, penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza minum jus epal bersama lobak merah setiap pagi dengan sarapan.

“Minum jus atau makan buah-buah seperti belimbing atau nenas adalah satu kemestian buat saya,” kata Siti dalam sebuah temu bual selepas program rakaman AC? kelmarin.

Selain itu, Siti juga mengambil kapsul antioksiden, vitamin dan CQ10 untuk kekal sihat.

“Suami saya juga tidak pernah terlepas untuk makan suplemen pada setiap pagi. Beliau lebih berdisiplin mengambil pil-pil sebelum bersenam berbanding saya kerana sudah biasa,” kata Siti yang mendirikan rumah tangga dengan Datuk Khalid Muhamad Jiwa tiga tahun lalu.

Menurut Siti lagi, rahsianya untuk kekal cantik adalah dengan setiasa berfikiran positif dan cuba meleraikan segala kekusutan dalam minda.

“Pasti ada jalan untuk sebarang masalah dan tiada guna kita tertekan kerana masalah yang kita hadapi,” jelas penyanyi yang berumur 30 tahun ini.

Sementara itu, menyentuh mengenai soal anak, penyanyi ini hanya berserah kepada tuhan.

“Saya akan cuba sehingga saya dikurniakan anak dan berdoa. Tuhan tahu bila masa yang sesuai...,” ujar Siti lagi.

Tambah Siti, seorang wanita tidak lengkap selagi belum bergelar ibu tetapi sekarang beliau masih gembira.

“Sekarang ini pun tiada apa yang kurang kerana suami masih ‘manja’ dengan saya. Selagi tak ada anak kami akan berbulan madu,” kata penyanyi itu sambil tersenyum.

Menurut Siti, sebagai manusia kita hanya boleh merancang. Beliau sendiri walaupun pada mulanya ingin berundur dari dunia nyanyian selepas berkahwin pada tahun 2006, tetapi rezeki masih datang mencurah-curah.

“Saya akan terus aktif dalam bidang nyanyian sehingga ada rezeki(anak). Kalau dah ada, saya akan perlahankan aktiviti nyanyian,” jelas Siti.

Rumahnya tidak sunyi kerana ibu mertuanya tinggal bersama Siti serta suami. Malah anak-anak saudara sering menziarahinya.

Mengenai soal bertudung, Siti berkata biarlah beliau dengan caranya.

“Saya ada mendengar komen yang mengatakan cara saya menutup kepala saya tidak memenuhi tuntutan agama. Tetapi ini adalah diri saya yang sebenarnya dan saya selesa dengan berselendang,” jelas Siti.

Apabila ditanya apakah rancangannya untuk tahun 2010, penyanyi yang lunak suaranya berkata beliau ingin mencapai kejayaan yang lebih baik dari segala aspek.

“Saya ingin kesihatan dan kerjaya saya bertambah baik dan merancang untuk mengadakan konsert pada tahun hadapan,” tambah Siti.

Tuesday, December 15, 2009

Inginku sandarkan harapan

Inginku sandarkan harapan
Bahagia hidup bersama
Tapi ku sangsi cinta di hatimu
Adakah sekuat cintaku

Inginku sandarkan harapan
Dan hidup saling menyayangi
Tapi ku bimbang hasrat ku tak sampai
Jika segalanya berubah

Hidup tak selalunya indah
Adakala suka dan duka
Cinta tak selalu bahagia
Adakala sedih dan rindu

Biar apapun terjadi
Relaku menghadapi
Kerana ku kekasihmu

Inginku sandarkan harapan
Bahagia hidup bersama
Tapi ku sangsi cinta di hatimu
Adakah sekuat cintaku

Shurah



Aku tgh tension betul skrg ni ngan kulit aku... ntah tiba2 je naik jerawat kecik2.. bukan sikit2 tapi seluruh muka. Sblm ni aku pengguna setia Clinelle, dan muka aku takder problem mcm ni pun. Aku rasa mungkin sebab gi facial muka kat tempat baru tu... ntahla x berani nak tuduh gak tapi ada kemungkinan la. Hari ni aku cuba produk Shurah pulak untuk hilangkan jerawat aku ni. Aku pakai pencuci muka, toner, pelembab utk siang (ada uv protection) dan krim malam. Pencuci muka dia adalah dari sari mentimun ngan gamat untuk kulit berminyak dan berjerawat. Aku try produk Shurah ni coz aku tgk muka adik aku yg dulu jerawat penuh muka sekarang dah okey sejak guna produk ni.. harap2 berkesanla untuk aku juga.